Wdrażaj i integruj zaawansowane systemy zarządzania, realizuj audity wewnętrzne, zarządzaj ryzykiem i doskonal jakość usług medycznych i obsługi klienta, tak aby realnie zwiększać satysfakcję pracowników i pacjentów Twojej placówki ochrony zdrowia.
Cel studiów:
Celem studiów jest dostarczenie słuchaczom najbardziej aktualnej i kompleksowej wiedzy w zakresie technik doskonalenia jakości usług medycznych i obsługi pacjenta, zarządzania ryzykiem w usługach medycznych oraz nadzorowania zdarzeń niepożądanych.
Studia umożliwią słuchaczom uczestnictwo w procesie wdrażania i integracji zaawansowanych systemów zarządzania opartych o wymagania norm ISO 9001, 14001, 22000 i 27001, w specjalnie stworzonej na potrzeby studiów wirtualnej placówce ochrony zdrowia.
Uczestnicy studiów przejdą również profesjonalny trening umiejętności interpersonalnych, który wzmocni w tym zakresie ich kompetencje i wesprze autorytet Managera jakości.
Adresaci studiów:
Uczestnicy studiów to managerowie, dyrektorzy, kierownicy operacyjni, specjaliści, pielęgniarki, auditorzy wewnętrzni systemów zarządzania, właściciele procesów w placówkach ochrony zdrowia bądź kandydaci na ww. stanowiska.
Praktyczny charakter studiów:
W trosce o maksymalnie praktyczny wymiar studiów, na bazie wieloletniego doświadczenia, wykładowcy opracowali program studiów zgodny ze specyfiką branży ochrony zdrowia i stawianymi przed nią aktualnie wyzwani i celami do osiągnięcia. Podczas kolejnych zajęć, słuchacze studiów, podzieleni na zespoły projektowe będą projektować i wdrażać systemy zarządzania, stosować zaawansowane narzędzia jakości i techniki szczupłego zarządzania i filozofii ciągłego doskonalenia KAIZEN, celem optymalizowania procesów specjalnie przygotowanego na potrzeby studiów wirtualnego szpitala. Dzięki oparciu programu studiów wyłącznie o specyfikę branży ochrony zdrowia, słuchacze rozwiną swoje kompetencje zawodowe, w zakresie:
Projektowania, wdrażania, integracji i doskonalenia systemów zarządzania,
Przygotowania jednostki do procesu akredytacji i auditu certyfikacyjnego,
Wdrażania technik doskonalenia jakości usług medycznych i obsługi pacjenta,
Zwiększania efektywności działania na stanowiskach pracy i w procesach w jednostkach ochrony zdrowia,
Poprawiania komunikacji wewnętrznej i wzrostu satysfakcji pracowników jednostki ochrony zdrowia.
Program ramowy studiów:
Program oparty jest o cykl doskonałości PDCA (Plan/Do/Check/Act).
1. PLAN – Planowanie strategii jakości i efektywności opartej o zasady TQM, Lean management i filozofię KAIZEN:
Projektowanie strategii jakości metodą Balanced ScoreCard (zrównoważonej karty wyników) i definiowanie celów jakości i kluczowych wskaźników KPI;
Wdrażanie zasad filozofii ciągłego doskonalenia Lean management i KAIZEN w polskich realiach jednostki ochrony zdrowia;
Planowanie projektu wdrożeniowego systemu zarządzania, budowanie i wykorzystanie zespołu zadaniowego do doskonalenia jakości usług medycznych i obsługi Klienta;
Techniki i narzędzia planowania i doskonalenia jakości, min.:
I. Model KANO – definiowanie oczekiwań pacjentów szpitala i ocena poziomu wpływu ich zaspokajania na wzrost satysfakcji z usług medycznych,
II. Diagram rybiej ości 5M+E, analiza 5why oraz analiza ABCD Suzuki – ocena przyczynowo – skutkowa wad i niezgodności,
III. Analiza FMEA – planowanie działań zapobiegającym potencjalnym niezgodnością w procesach i podczas realizacji usług medycznych,
IV. Metoda QFD – planowanie jakości usług medycznych ze względu na potrzeby pacjentów i wymagania techniczne procesów.
2. DO – Wdrażanie i integrowanie systemów zarządzania jakością. Rozwój kompetencji interpersonalnych i osobistych Managera Jakości:
Asertywność, zarządzanie czasem, walka ze stresem, elementy negocjacji i wywierania wpływu na ludzi, planowanie i prowadzenie szkoleń wewnętrznych i instruktarzy stanowiskowych;
Budowanie przywództwa w procesie doskonalenia organizacji i jej procesów i przekonywanie pracowników do dbania o jakość;
Systemy zarządzania – wdrażanie i integrowanie w oparciu o wymagania norm:
I. ISO 9001 – Zarządzanie jakością,
II. ISO 14001 – Zarządzanie środowiskowe,
III. ISO 22000 – Zarządzanie bezpieczeństwem żywności,
IV. ISO 27001 – Zarządzanie bezpieczeństwem informacji,
V. PN-N 18001 / OHSAS – Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy,
Przygotowanie jednostki do certyfikacji zintegrowanego systemu zarządzania;
Przygotowanie jednostki do akredytacji Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia;
Zarządzanie zdarzeniami niepożądanymi w usługach medycznych:
I. Zarządzanie ryzykiem w usługach medycznych – analizy ryzyka i informowanie o ryzyku, modele, definicje,
II. Systemy sprawozdawczości, klasyfikacja i definicje zdarzeń niepożądanych,
III. Identyfikacja i rejestracja zdarzeń niepożądanych – metody postępowania.
3. CHECK – Ocena skuteczności funkcjonowania systemów zarządzania i pomiar jakości usług medycznych i obsługi pacjenta:
Metody pomiaru jakości usług medycznych:
I. Wskaźniki jakości usług medycznych,
II. Monitorowanie jakości w placówce medycznej – bezpieczny szpital, błąd medyczny
III. Jakość w opinii pacjenta – badanie satysfakcji pacjenta
IV. Jakość w opinii personelu – badanie satysfakcji personelu
V. Jakość w opinii płatnika.
Analiza wskaźników procesów i stopnia osiągania celów jakości zgodnie z polityką jakości placówki i misją organizacji;
Audit wewnętrzny systemu zarządzania w obszarach medycznych i poza-medycznych. Projektowanie i realizacja auditów:
I. Oceny zgodności z wymaganiami norm ISO i PN/OHSAS, wymaganiami procesu certyfikacyjnego i procesu akredytacji szpitala,
II. Oceny potencjałów do doskonalenia audytowanych obszarów,
III. Planowanie i ocena skuteczności realizacji działań poauditowych
IV. Budowanie zaangażowania do procesu auditu wśród auditorów i audytowanych, ze szczególnym uwzględnieniem personelu medycznego.
Zewnętrzne programy oceny jakości w ochronie zdrowia: Bezpieczny Szpital, Perły Medycyny, Hit, PATH, Marquis.
4. ACT – Doskonalenie i rozwój systemów zarządzania za pomocą metod Lean management i Kaizen. Standaryzacja pozytywnych zmian:
Zwiększanie efektywności procesów organizacyjnych za pomocą technik Lean management, planowanie szczupłej administracji Lean Office i szczupłej logistyki wewnętrznej Just In Time;
Ocena efektywności procesów i identyfikacja marnotrawstwa w procesach. Mapowanie strumieni wartości w procesach organizacyjnych i projektowanie przyszłego, udoskonalonego stanu procesu za pomocą metody Value Stream Mapping;
Angażowanie pracowników do programu innowacyjnych wniosków racjonalizatorskich KAIZEN oraz jakościowych technik rozwiazywania problemów, tj.: metoda 5M+E, 5 why, poka-yoke, ABCD Suzuki, wykres Pareto-Lorentza;
Standaryzacja pozytywnych zmian Lean i programów KAIZEN w przedsiębiorstwie.
Liczba zjazdów: 10
Liczba godzin zajęć: 200
Forma zaliczenia:
Egzamin końcowy sprawdzający poziom wiedzę i umiejętności w zastosowaniu technik i narzędzi Lean management i KAIZEN.
Koszt studiów:
Opłata jednorazowa: 3 800 zł
Opłata 2 raty: 2 000 zł
Opłata 10 rat: 420 zł
Kontakt:
Studium Podyplomowe Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy
ul. Garbary 2, 85-229 Bydgoszcz
bud. C, pok. C005
tel. 52 567 00 68
www.podyplomowe.byd.pl
e-mail: podyplomowe@byd.pl
ul. Garbary 2, 85-229 Bydgoszcz
Budynek C, pokój C005
centrum@byd.pl
© 2024 WYŻSZA SZKOŁA GOSPODARKI