Cel studiów:
Holistyczne, a nie tylko somatyczne spojrzenie na przyczyny chorób związanych z niewłaściwym odżywianiem (m.in. otyłości, anoreksji, bulimii, cukrzycy, miażdżycy, niedokrwiennej choroby serca).
Uwzględnianie czynników psychologicznych w występowaniu w.w. chorób oraz problemów jedzeniowych. Uzyskanie przez uczestników wiedzy z zakresu poznawczych, emocjonalnych i behawioralnych aspektów diety, ułatwiających im skuteczną zmianę nawyków żywieniowych u osób, z którymi będą pracować. Wskazanie możliwości skutecznego oddziaływania na zmianę zachowań w zakresie zachowań jedzeniowych, żywienia, motywowania do leczenia dietetycznego oraz zdobycie umiejętności konstruowania programów profilaktycznych dla różnych grup wiekowych. Zapoznanie słuchaczy z najnowszymi koncepcjami dotyczącymi psychospołecznych uwarunkowań i konsekwencji realizowania potrzeby pokarmowej, znaczenia prawidłowego odżywiania dla szeroko rozumianego rozwoju człowieka, z zaburzeniami w zakresie odżywiania oraz jednostkami chorobowymi wymagającymi specjalistycznej diety (choroby onkologiczne, metaboliczne, zespoły psychiatryczne i neurologiczne, nietolerancje pokarmowe i alergie itp.). Uzyskają ponadto możliwość opanowania umiejętności w zakresie nawiązywania kontaktu z klientem, motywowania go do podtrzymywania diety i prawidłowych nawyków żywieniowych, współpracy ze specjalistami innych dziedzin, projektowania pomocy pacjentom z uwzględnieniem ich psychoemocjonalnych problemów oraz pracy z zakresu profilaktyki 1 stopnia zwłaszcza w populacji wieku rozwojowego.
Adresaci studiów:
Studia skierowane są do osób pracujących bądź zamierzających pracować z osobami wymagającymi specjalistycznej diety. Stąd też wśród odbiorców mogą znaleźć się dietetycy, lekarze i pielęgniarki, psychologowie i psychoterapeuci, technolodzy żywności, pedagodzy, a także osoby zajmujące się wczesną profilaktyką zaburzeń w sferze karmienia i odżywiania, a co za tym idzie wspieraniem rozwoju dzieci młodzieży.
Korzyści dla uczestników:
Zdobycie i wzbogacenie wiedzy odnośnie etiopatogenezy zaburzeń i chorób związanych z niewłaściwym odżywianiem (m.in. miażdżycy, cukrzycy, otyłości, niedokrwiennej choroby serca, nadciśnienia tętniczego, chorób nowotworowych, zaburzeń łaknienia i problemów jedzeniowych).
Zdobycie i wzbogacenie wiedzy na temat wpływu sposobów odżywiania się na zachowanie zdrowia, jak i powstawanie rozlicznych chorób.
Rozpoznanie społeczno-kulturowych i ekonomicznych uwarunkowań chorób / zaburzeń dietozależnych.
Rozpoznawanie czynników psychologicznych w występowaniu chorób/ zaburzeń dietozależnych takich jak: motywacja do podjęcia walki z otyłością czy nadwagą, stawiane cele, sfera emocjonalna, zaburzone spostrzeganie siebie, relacje z bliskimi, problemy z kształtowaniem się tożsamości oraz wskazanie metod, które mogą im przeciwdziałać.
Opanowane umiejętności związanych z możliwościami wykorzystania metod psychologicznych w pracy dietetyka.
Nabycie kompetencji merytorycznych oraz rozwinięcie praktycznych umiejętności w diagnozowaniu sytuacji trudnych jak i trudnych przypadków; poznanie możliwości skutecznego oddziaływania na zmianę zachowań w zakresie żywienia.
Rozpoznawanie mechanizmów zaburzeń psychosomatycznych występujące w zaburzeniach odżywiania oraz chorobach cywilizacyjnych, co pozwoli na interdyscyplinarne i zintegrowane podejście do klienta.
Nabycie niezbędnych kompetencji komunikacyjnych (w tym motywowanie do leczenia dietetycznego), diagnostycznych oraz interwencyjnych.
Opanowanie umiejętności przygotowywania programów profilaktycznych i edukacyjnych dla grup docelowych: dzieci, ludzie młodzi, czy osoby w podeszłym wieku.
Wzbudzenie interdyscyplinarnej i zintegrowanej refleksji na temat diet i problemów dietozależnych.
Sylwetki wykładowców:
Zajęcia prowadzone będą przez specjalistów tak teoretyków - badaczy jak i praktyków mogących wykazać się bogatym doświadczeniem zawodowym oraz dorobkiem naukowym: socjolodzy, psycholodzy,dietetycy, certyfikowany coach, terapeuci specjalizujący się w zaburzeniach odżywiania, gastrolodzy, ginekolodzy, psychiatrzy, terapeuci systemowi i behawioralno-poznawczy.
Proponujemy uczestnikom zróżnicowane formę zajęć: wykłady, konwersatoria, ćwiczenia, warsztaty/trening kompetencji, studia przypadków i wiele innych.
Program studiów:
I. Blok społeczno-kulturowy
Socjologia jedzenia
Społeczno-kulturowe uwarunkowania jedzenia i odżywiania się: złe/dobre nawyki i przyzwyczajenia, codzienne rytuały jedzeniowe, mody jedzeniowe, środowiskowe uwarunkowania stosunku do jedzenia, sposoby odżywiania się a style życia (np. fast food vs. slow food)
Moda, media, reklama, rynek i konsumpcja; (nad)znaczenie roli wyglądu, szczupłej sylwetki i ciała fit. Znaczenie aktywności i prozdrowotne style życia
Komercjalizacja aktywności sportowej
Programy kulinarne i blogi jedzeniowe
II. Blok psychologiczny
Psychologia odżywiania. Podstawowe pojęcia psychologii odżywiania: głód, apetyt, kontekst żywieniowy, zachowania jedzeniowe, dieta, masa ciała, normowaga, idealna masa ciała, BMI, styl jedzenia.
Dlaczego (nie)jemy? Co jemy i po co jemy? Emocje a wybory i zachowania jedzeniowe; Osobowościowe uwarunkowania jedzenia (negatywny obraz siebie, niskie poczucie własnej wartości i skuteczności, pesymizm, poczucie odrzucenia emocjonalnego, łagodzenie lęków, stres i nieumiejętność konstruktywnego radzenia sobie z sytuacjami trudnymi).
Rozwojowe, podmiotowe i rodzinne uwarunkowania stosunku do jedzenia. Cechy środowiska a modyfikowanie zachowań żywieniowych.
Zdrowe i zaburzone zachowania jedzeniowe. Kliniczny zarys chorób związany z nieprawidłowym odżywianiem. Problem diagnozy, w tym diagnozy różnicowej.
Zaburzenia karmienia i jedzenia: Klasyfikacja zaburzeń odżywiania w świetle klasyfikacji DSM-V oraz ICD. Charakterystyka zaburzeń specyficznych: etiologia, symptomatologia, następstwa. Charakterystyka zaburzeń niespecyficznych: etiologia, symptomatologia, następstwa.
Charakterystyka problemów jedzeniowych nieuwzględnionych w klasyfikacjach: etiologia, symptomatologia, następstwa.
Leczenie i profilaktyka zaburzeń jedzenia i karmienia.
Psychologiczne uwarunkowania chorób dietozależnych (nadwaga, otyłość, cukrzyca typ. II, wrzody żołądka, zaburzenia immunologiczne, zaparcia, celiakia, nieswoiste choroby zapalne jelit, diabulimia itp.). Psychologiczna sytuacja osób chorych przewlekle.
Zdrowie psychiczne a odżywianie.
III. Blok medyczny
Fizjologia odżywiania, deregulacja ośrodków głodu i sytości, uwarunkowania i predyspozycje genetyczne.
Zdrowie i choroba a odżywianie się w cyklu życia.
Medyczne problemy chorób dietozależnych (choroby nowotworowe; nietolerancje pokarmowe i alergie; choroby metaboliczne itp..
IV. Blok dietetyczny
Żywienie człowieka, dietoterapia, choroby dietozależne, leczenie żywieniowe, wiedza żywieniowa. Żywność funkcjonalna i specjalnego przeznaczenia.
Interwencje żywieniowe. Pomoc dietetyczna w przypadku chorób przewlekłych (nowotworowych, metabolicznych, gastrycznych itp.); Pomoc dietetyczna w specyficznych sytuacjach oraz okresach życia (żywienie w okresie senioralnym, żywienie w opiece paliatywnej, żywienie w okresie ciąży itp.)
Zintegrowany model pracy: rola pomocy dietetycznej w holistycznym modelu pracy; rola i znaczenia konsultacji dietetycznej; metodologia wywiadu dietetycznego; dietetyk i/vs psycholog w zintegrowanym modelu pracy (wiedza i świadomość dietetyka; dylematy dietetyka)
Technologiczne systemy wsparcia: komputerowy system wsparcia w dietetyce.
Warsztaty kompetencyjne
Komunikacja i motywacja.
Elementy psychoterapii: podejście systemowe i behawioralno-poznawcze.
Terapia osób z zaburzeniami odżywiania.
Forma zaliczenia:
Praca dyplomowa
Obecność na 90% zajęć i aktywne w nich uczestnictwo
Zaliczenie godzin stażowych zrealizowanie i poleconych w ich ramach zadań
Liczba godzin: 180
Czas trwania studiów: 2 semestry
Koszt studiów:
Opłata jednorazowa: 3 800 zł
Opłata 2 raty: 2 000 zł
Opłata 10 rat: 420 zł
Kontakt:
Studium Podyplomowe Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy
ul. Garbary 2, 85-229 Bydgoszcz
bud. C, pok. C005
tel. 52 567 00 68
www.podyplomowe.byd.pl
e-mail: podyplomowe@byd.pl
ul. Garbary 2, 85-229 Bydgoszcz
Budynek C, pokój C005
centrum@byd.pl
© 2024 WYŻSZA SZKOŁA GOSPODARKI